ASAS PEMBINAAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
OBJEKTIF RPH
1. OBJEKTIF : Pengajaran guru menepati kehendak Sukatan
Pelajaran
IMPLIKASI : Menentukan Hasil Pembelajaran (isi kandungan
dan aras) menepati kehendakSukatan pelajaran bagi sesuatu topik.
Menentukan isi
kandungan yang yang tepat dan sesuai.
2. Pemilihan pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai dan
berkesan.
IMPLIKASI : Menentukan
pendekatan, kaedah dan teknik yang digunakan adalah sesuai dan berkesan.
Pilih aktiviti/ pengalaman pembelajaran yang sesuai.
Tentukan peranan guru bagi setiap langkah pengajaran.
Tentukan penggunaan sumber P&P (media dan material)
yang sesuai.
3. Penggunaan prosedur pentaksiran yang sesuai untuk
mengesan dan mengukur pencapaian objektif pengajaran.
IMPLIKASI: Tentukan prosedur pentaksiran yang sesuai.
Gunakan pentaksiran yang bersifat “performance-based”.
Ambil tindakan susulan berdasarkan maklum balas
pentaksiran.
4. Mempastikan penggunaan masa pengajaran secara optimum.
IMPLIKASI : Rancangkan penggunaan masa pengajaran.
Pastikan guru dan murid “on-task”.
Pantau penglibatan murid secara berterusan.
Item-Item Asas
Penyediaan RPH:-
Mata Pelajaran
Darjah / Kelas
Tarikh
Bilangan Murid
Tajuk /Topik
Kemahiran
Pengetahuan SediaAda
Hasil Pembelajaran
Kemahiran KBKK
Penerapan Nilai
Bahan Bantu Mengajar
Langkah / Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti P & P
Catatan/Refleksi
KEMAHIRAN -KEMAHIRAN
Membaca
Menulis
Mengajuk
Menyebut
Menyoal
Menjawab
ELEMEN UTAMA RPH
PENENTUAN OBJEKTIF PENGAJARAN
PENGETAHUAN SEDIA ADA
ISI KANDUNGAN PELAJARAN
STRATEGI PENGAJARAN PEMBELAJARAN
PENYEBATIAN KEMAHIRAN BERFIKIR
PENERAPAN NILAI
PENILAIAN PENCAPAIAN OBJEKTIF
PENUTUP
REFLEKSI
PENENTUAN OBJEKTIF PENGAJARAN
CARA MENULIS
OBJEKTIF PENGAJARAN DAN MENENTUKAN HASIL PEMBELAJARAN (LEARNING OUTCOMES)
Merupakan produk pembelajaran yang perlu dipamerkan murid
sebagai bukti penguasaan tajuk yang diajar.
Dituliskan menggunakan kata kerja yang menjelaskan produk
pembelajaran.
Menjadi panduan dalam memilih dan menentukan prosedur
pengajaran danpentaksiran.
Perlu dinyatakan dalam keadaan situasi pembelajaran yang
jelas atau memerlukan situasi yang spesifik.Pilih situasi yang realistik.
Membantu menjadikan proses P&P lebih jelas, berfokus
dan respons murid lebih berstruktur.
PENENTUAN OBJEKTIF
PENGAJARAN
Abtar (1993)
menyenaraikan lima komponen penting dalam penulisan hasil pembelajaran.
Ringkasnya adalah : ABCDS.
A = Audience
B = Behaviour
C = Content
D = Degree of Achievement
S = Situation
LANGKAH PENYEDIAAN RPH
ANALISIS SUKATAN
PELAJARAN
·
Menentukan
Hasil Pembelajaran.
·
Menentukan
skop isi kandungan.
·
Menentukan
aras Hasil Pembelajaran
ANALISIS MAKLUMAT MURID
·
Maklumat
umum murid.
·
Pengetahuan
dan kemahiran sedia ada murid.
·
Minat
dan kecenderungan.
·
Gaya
pembelajaran.
MENENTUKAN OBJEKTIF
PENGAJARAN
·
Menentukan
Hasil Pembelajaran
·
Hasil Pembelajarandan tahap masteri.
·
Dinyatakan
secara eksplisit dalam bentuk perlakuan yang zahir.
·
Dinyatakan
dengan jelas dan spesifik.
MEMILIH MEDIA, MATERIAL DAN KAEDAH
Langkah menghubungkan murid dengan objektif pengajaran.
Asas pemilihan:
· Memenuhi keperluan pembelajaran murid
· Sesuai dengan
situasi pembelajaran dan objektif pengajaran,
· Berupaya merangsang minat murid
· Menyediakanpeluang penglibatan murid.
MENENTUKAN
PENGGUNAAN MEDIA, MATERIAL DAN KAEDAH
· Menentukan bagaimana menggunakan media dan bahan bagi
mencapai objektif pengajaran.
· Tentukan media dan bahan berada dalam keadaan yang
berfungsi.
· Sediakan pengalaman pembelajaran yang sesuai dan
berkesan.
MENENTUKAN AKTIVITI DAN BENTUK PENGLIBATAN MURID
· Tentukan apa aktiviti pembelajaran dan bentuk penglibatan
murid.
· Sediakan peluang murid memanipulasi maklumat untuk
mengamalkan kemahiran yang dipelajari.
· Tentukan bentuk peranan guru sebagai fasilitator.
MENENTUKAN PROSEDUR PENTAKSIRAN PENCAPAIAN OBJEKTIF
· Tentukan bagaimana guru mentaksir pencapaian objektif
pengajaran.
· Nilai keberkesanan penggunaan media, material dan peranan
guru sebagai fasilitator.
No comments:
Post a Comment