SELAMAT DATANG KE LAMAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

Masa Berlalu Pergi....

Thursday 13 September 2012


REKOD PENGAJARAN HARIAN

Mata Pelajaran: Bahasa Malaysia
Tahun           : 5 Gemilang
Bil.Murid       : 27 orang
Tarikh           : 13 September 2012
Masa            :  10.45 – 11.45 ( 1 jam)
Tema            : Patriotisme
Tajuk            : Setia kepada negara
Objektif         :   Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
· Mengemukakan pendapat  yang bernas dan sesuai dengan tajuk yang dipelajari
·       Membuat catatan isi-isi penting yang terdapat dalam sajak yang dibaca
·       Melahirkan perasaan dengan menggunakan bahasa yang puitis 

Fokus Utama          :    
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam  aktiviti yang terancang.
Aras 1(i) – Mengemukakan hujah yang bernas tentang sesuatu topik dengan intonasi dan sebutan yang betul.

Fokus Sampingan :
7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan memperkukuh minat membaca.
Aras 3 (i). Menceritakan isi kandungan bahan yang dibaca dengan jelas dan terperinci.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
Aras 2 (i). Menyatakan pendapat tentang  sesebuah karya secara kritis dan kreatif

Kemahiran Bahasa  : Membaca, Menulis Bertutur
Sistem Bahasa : Tatabahasa _Sinonim
                           Sebutan dan intonasi  - sajak - Kosa kata -   Ungkapan
Jenis-jenis ayat: Ayat Tunggal, Ayat Majmuk

Pengisian Kurikulum:
·       Ilmu    : Kajian Tempatan, Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
·       Nilai    : Kesyukuran , Patriotisme , Kebebasan, Bekerjsama

Kemahiran Bernilai Tambah :
·       Kemahiran Berfikir                       : Menjana idea, Menghubungkait, Membuat kesimpulan
·       Kemahiran Belajar Cara Belajar   : Mendengar aktif, Menghurai
·       Kecerdasan Pelbagai                   : Muzik, Interpersonal, Intrapersonal

Pengetahuan Sedia  Ada   : 
Murid pernah menyambut , membaca atau mendengar tentang Hari Kemerdekaan
Bahan Bantu Belajar          : 
Komputer riba,projektor LCD, Radio, CD, Bendera (Jalur Gemilang), Gambar Perdana-perdana Menteri, Kad Majung.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Isi Pelajaran
Aktiviti P&P
Catatan
Lagu Tanggal 31 Ogos
Soalan lisan;
·       Bilakah kita mesti mengibarkan jalur gemilang?
·       Mengapakah kita mesti mengibarkan Jalur Gemilang?

Set Induksi ( 5 minit )
·       Guru meminta murid menyanyikan lagu Tanggal 31
      sambil mengibarkan Jalur Gemilang
·       Murid menyanyi beramai-ramai sambil mengibarkan Jalur Gemilang

KB -
BCB – mengingat kembali,mendengar ,
Teknik bersoal jawab
KP - intrapersonal BBB: Radio,Jalur Gemilang
Setia Kepada Negara
·       Tempat-tempat yang bersejarah di Malaysia dan perdana-perdana menteri Malaysia


Soalan:
Mengapakah kita mesti setia  kepada Negara? .
Langkah 1( 10 minit )
Aktiviti 1
·       Murid menonton dan memerhatikan gambar  yang dipaparkan pada skrin
·       Guru bersoal jawab dengan murid  secara individu tentang gambar yang dipaparkan

Aktiviti 2
Guru memilih enam orang murid untuk melaungkan perkataan ‘merdeka’ sebanyak tiga kali.
Ilmu : Kajian Tempatan
KB : menghubung kait
BCB : mendengar aktif,
Teknik simulasi,
Terknik bersoal jawab
KP: Interpersonal
Nilai: Patriotisme BBB: Komputer riba, projektor slaid,
Setia kepada negara
·       Tayangan LCD
Sajak; Tanah Pusaka Tercinta

- menyatakan isi yang tersurat dan tersirat dalam sajak yang dibaca
-menyatakan maksud perkataan
Langkah 2( 15 minit )
Aktiviti 1
1.Guru meminta murid untuk membaca dan memahami puisi (sajak )
Aktiviti 2
·       Murid dipecahkan kepada tiga kumpulan. Murid berbincang tentang isi dan maksud sajak yang diberi

·       Murid mencatat isi-isi penting dan maksud sajak dalam kertas majung

·        Setiap kumpulan diminta untuk menyampaikan  isi-isi penting yang terkandung dalam  sajak secara lisan
KB: menjana idea,

BCB: menghurai,
Teknik perbincangan
KP: intrapersonal
BBB: kertas majung, komputer riba, projektor LCD

Nilai: bekerjsama
Sajak; Tanah Pusaka Tercinta
·       Menyampaikan sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul


Langkah 3( 10 minit )
Aktiviti 1 
Kumpulan 1 – Murid membaca dan melafazkan puisi secara lisan
Kumpulan 2 – Murid diminta untuk mendeklamasikan sajak mengikut sebutan dan intonasi yang sesuai
Kumpulan 3 – Murid menyanyikan sajak tanpa muzik
Guru meminta murid menilai sebutan dan intonasi rakan mereka.
Guru memberikan ulasan mengenai aspek sebutan dan penyampaian sajak
Ilmu: PSK
KB: menjana idea
BCB: bacaan intensif,
Teknik mestamu
KP: interpersonal
Nilai: kesyukuran
BBB: komputer riba, Projektor LCD
Kosa kata:
toleransi, patriotisme,
setia
Ungkapan :
tumpahnya darahku, tidak akan berbelah bahagi, Suburkan patriotisme
 Ayat tunggal;
-Kita mesti setia kepada negara
Ayat majmuk:
-Kita mestilah bersyukur kerana hidup dalam negara yang aman dan tenteram
Langkah 4( 15 minit )
Aktiviti 1 (Aktiviti Penulisan)
Kumpulan 1 – Murid diminta berbincang dan membina 5 ayat tunggal berdasarkan gambar yang diberi guru.
Kumpulan 2 – Murid berbincang dan dikehendaki menulis 5 ayat majmuk berpandukan gambar yang ditunjukkan
Kumpulan 3 – Guru meminta murid membina 5 ayat yang lengkap berdasarkan perkataan yang disediakan..
KB: menjana idea, membuat kesimpulan

BCB: kemahiran menulis
Teknik perbincangan
KP: Intrapersonal
Nilai: Kebebasan
Rumusan Pelajaran
·       Kognitif –pentingnya taat kepada negara bagi menjamin perpaduan

Penutup (  5 minit)
Guru dan murid bersama-sama menyanyikan lagu  Cemerlang Gemilang Terbilang” dengan iringan muzik menerusi tayangan skrin(LCD)

Ilmu: Pendidikan Sivik dan Ke- warganegaraan -
KP: Muzik
BBB:  Video klip “Cemerlang Gemilang Terbilang”

No comments:

Post a Comment