REKOD
PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran: Bahasa Malaysia
Tahun : 5
Gemilang
Bil.Murid : 27
orang
Tarikh :
13 September 2012
Masa : 10.45 – 11.45 ( 1 jam)
Tema :
Patriotisme
Tajuk :
Setia kepada negara
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
· Mengemukakan pendapat
yang bernas dan sesuai dengan tajuk yang dipelajari
· Membuat catatan isi-isi penting yang terdapat dalam sajak
yang dibaca
· Melahirkan perasaan dengan menggunakan bahasa yang
puitis
Fokus Utama :
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti yang terancang.
Aras 1(i) – Mengemukakan hujah yang bernas tentang
sesuatu topik dengan intonasi dan sebutan yang betul.
Fokus Sampingan :
7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan memperkukuh minat membaca.
Aras 3 (i). Menceritakan isi kandungan bahan yang dibaca
dengan jelas dan terperinci.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik
dalam sesebuah karya.
Aras 2 (i). Menyatakan pendapat tentang sesebuah karya secara kritis dan kreatif
Kemahiran Bahasa :
Membaca, Menulis Bertutur
Sistem Bahasa : Tatabahasa
_Sinonim
Sebutan
dan intonasi - sajak - Kosa kata - Ungkapan
Jenis-jenis ayat: Ayat Tunggal, Ayat Majmuk
Pengisian Kurikulum:
· Ilmu : Kajian Tempatan, Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan
· Nilai :
Kesyukuran , Patriotisme , Kebebasan, Bekerjsama
Kemahiran Bernilai Tambah :
·
Kemahiran
Berfikir : Menjana idea, Menghubungkait, Membuat kesimpulan
· Kemahiran Belajar Cara Belajar : Mendengar aktif, Menghurai
· Kecerdasan Pelbagai :
Muzik, Interpersonal, Intrapersonal
Pengetahuan
Sedia Ada :
Murid pernah menyambut , membaca atau mendengar tentang Hari Kemerdekaan
Murid pernah menyambut , membaca atau mendengar tentang Hari Kemerdekaan
Bahan Bantu Belajar :
Komputer riba,projektor LCD, Radio, CD, Bendera (Jalur Gemilang), Gambar Perdana-perdana Menteri, Kad Majung.
Komputer riba,projektor LCD, Radio, CD, Bendera (Jalur Gemilang), Gambar Perdana-perdana Menteri, Kad Majung.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Lagu Tanggal 31 Ogos
Soalan lisan;
·
Bilakah
kita mesti mengibarkan jalur gemilang?
·
Mengapakah
kita mesti mengibarkan Jalur Gemilang?
|
Set Induksi ( 5 minit )
·
Guru
meminta murid menyanyikan lagu Tanggal 31
sambil mengibarkan
Jalur Gemilang
·
Murid
menyanyi beramai-ramai sambil mengibarkan Jalur Gemilang
|
KB -
BCB – mengingat kembali,mendengar ,
Teknik bersoal jawab
KP - intrapersonal BBB: Radio,Jalur Gemilang
|
Setia Kepada Negara
·
Tempat-tempat
yang bersejarah di Malaysia dan perdana-perdana menteri Malaysia
Soalan:
Mengapakah kita mesti setia kepada Negara? .
|
Langkah 1( 10 minit )
Aktiviti 1
·
Murid
menonton dan memerhatikan gambar yang dipaparkan pada skrin
·
Guru
bersoal jawab dengan murid secara
individu tentang gambar yang dipaparkan
Aktiviti 2
Guru memilih enam orang murid untuk melaungkan
perkataan ‘merdeka’ sebanyak tiga kali.
|
Ilmu : Kajian Tempatan
KB : menghubung kait
BCB : mendengar aktif,
Teknik simulasi,
Terknik bersoal jawab
KP: Interpersonal
Nilai: Patriotisme BBB: Komputer riba, projektor slaid,
|
Setia kepada negara
·
Tayangan
LCD
Sajak; Tanah Pusaka Tercinta
- menyatakan isi yang tersurat dan tersirat dalam sajak
yang dibaca
-menyatakan maksud perkataan
|
Langkah 2( 15 minit )
Aktiviti 1
1.Guru meminta murid untuk membaca dan memahami puisi
(sajak )
2.Murid meneliti, memahami puisi
(sajak)
yang ditayangkan
Aktiviti 2
·
Murid
dipecahkan kepada tiga kumpulan. Murid berbincang tentang isi dan maksud
sajak yang diberi
·
Murid
mencatat isi-isi penting dan maksud sajak dalam kertas majung
·
Setiap
kumpulan diminta untuk menyampaikan
isi-isi penting yang terkandung dalam
sajak secara lisan
|
KB: menjana idea,
BCB: menghurai,
Teknik perbincangan
KP: intrapersonal
BBB: kertas majung, komputer riba, projektor LCD
Nilai: bekerjsama
|
Sajak; Tanah Pusaka Tercinta
·
Menyampaikan
sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul
|
Langkah 3( 10 minit )
Aktiviti 1
Kumpulan 1 – Murid membaca dan melafazkan puisi secara
lisan
Kumpulan 2 – Murid diminta untuk mendeklamasikan sajak
mengikut sebutan dan intonasi yang sesuai
Kumpulan 3 – Murid menyanyikan sajak tanpa muzik
Guru meminta murid menilai sebutan dan intonasi rakan
mereka.
Guru memberikan ulasan mengenai aspek sebutan dan
penyampaian sajak
|
Ilmu: PSK
KB: menjana idea
BCB: bacaan intensif,
Teknik mestamu
KP: interpersonal
Nilai: kesyukuran
BBB: komputer riba, Projektor LCD
|
Kosa kata:
toleransi, patriotisme,
setia
Ungkapan :
tumpahnya darahku, tidak akan berbelah bahagi, Suburkan
patriotisme
Ayat tunggal;
-Kita mesti setia kepada negara
Ayat majmuk:
-Kita mestilah bersyukur kerana hidup dalam negara yang
aman dan tenteram
|
Langkah 4( 15 minit )
Aktiviti 1 (Aktiviti Penulisan)
Kumpulan 1 – Murid diminta berbincang dan membina 5
ayat tunggal berdasarkan
gambar yang diberi guru.
Kumpulan 2 – Murid berbincang dan dikehendaki menulis 5
ayat majmuk berpandukan gambar yang ditunjukkan
Kumpulan 3 – Guru meminta murid membina 5 ayat yang
lengkap berdasarkan perkataan yang disediakan..
|
KB: menjana idea, membuat kesimpulan
BCB: kemahiran menulis
Teknik perbincangan
KP: Intrapersonal
Nilai: Kebebasan
|
Rumusan Pelajaran
·
Kognitif
–pentingnya taat kepada negara bagi menjamin perpaduan
|
Penutup ( 5
minit)
Guru dan murid bersama-sama menyanyikan lagu “Cemerlang Gemilang Terbilang” dengan
iringan muzik menerusi tayangan skrin(LCD)
|
Ilmu: Pendidikan Sivik dan Ke- warganegaraan -
KP: Muzik
BBB: Video klip
“Cemerlang Gemilang Terbilang”
|
No comments:
Post a Comment