PENGENALAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER
Corak pendidikan
masa kini semestinya sudah banyak berubah jika dibandingkandengan sepuluh tahun
yang lampau. Perkembangan teknologi maklumat membawaimplikasi yang besar
terutamanya dalam konteks pendidikan. Konsep-konsep pengajaran dan pembelajaran
yang menjurus kepada penggunaan teknologi semakinmendapat perhatian
institusi-institusi pendidikan di Malaysia terutamanya selepastahun 1993
apabila Kementerian Pendidikan dan MIMOS bekerjasamamemperkenalkan satu
perisian yang dinamakan ComIL.Pengajaran-Pembelajaran Bantuan Komputer adalah
salah satu cara pemindahan pengetahuan atau maklumat yang semakin popular
dikalangan para pendidik. SitiFatimah (2001) mendefinasikan
Pengajaran-Pembelajaran Bantuan Komputer atauPPBK sebagai perisian pendidikan
dan latihan yang dibangunkan menggunakan bahasa pengaturcaraan (programming
language), pengarangan dan pengaturcaraanmultimedia (multimedia authoring and
programming) untuk mengajar dan belajar sesuatu objek.. Alensi dan Trollip
(1985) juga mengaitkan PPBK dengan penggunaankomputer untuk menyampaikan
maklumat, melatih dan menilai prestasi pelajar.Kesimpulannya, PPBK ialah
perisian yang bercirikan pendidikan yang mempunyaiunsur-unsur multimedia
interaktif. Unsur-unsur tersebut seperti teks, bunyi dangambar bertujuan untuk membolehkan
pengguna berinteraksi dengan komputer serta menerima maklumbalas darinya.
Apabila cara pendidikan yang konvensional diganti dengan cara yang lebih moden,
seperti PPBK ini, semestinya ia haruslah dapatmemberikan suasana pengajaran dan
pembelajaran yang lebih menggalakkan dan produktif.
Dikenali juga
sebagai perisian pendidikan mempunyai beberapa ciri perisian yang penting.
Bostock (1996) menekankan bahawa tujuan utama perisianPPBK dibangunkan adalah
untuk menggalakkan pembelajaran. Ia adalah berbeza darifungsi perisian bersifat
komersial. Oleh itu, mana-mana perisian PPBK yangdibangunkan mestilah
melibatkan proses pembelajaran. Antaranya ciri-ciri perisianyang baik adalah
seperti mesra-pengguna, bersifat interaktif iaitu mampu memberimaklum-balas
kepada pengguna, kreatif, mempunyai unsur-unsur peneguhan supayaobjektif
pembelajaran benar-benar tercapai, tahan lasak, tiada ralat dan
menghiburkan.Teks, grafik atau bunyi yang dimuatkan dalam perisian pendidikan
tersebut mestilahtidak mengganggu tumpuan pengguna. Topik-topik yang hendak
disampaikan sebaik- baiknya ringkas dan menarik persembahannya agar
memberangsangkan penggunameneruskan pembelajarannya. Butang-butang navigasi
yang digunakan melancarkan rekabentuk antaramuka perisian.
ISTILAH-ISTILAH PPBK
Antara
Istilah-istilah yang selari dengan PPBK dalam bahasa asing ialah
seperti"computer-assisted instruction", "computer-aided
instruction", "computer-assistedlearning" dan
"computer-aided learning".Perbezaan istilah-istilah ini hanyalah dari
segi nama. Apa yang penting ialah fungsinyatetap sama iaitu untuk meningkatkan
mutu pengajaran dan pembelajaran. Berikutadalah antara istilah-istilah yang
lazim digunakan apabila berbincang tentang soal PPBK.
3.1 Computer
Assisted Instruction / Computer Aided Instruction (CAI)CAI adalah medium
pendidikan dimana isi-isi pengajaran atau aktiviti pengajarandisampaikan oleh
komputer. Pengguna belajar dengan berinteraksi dengan komputer.Maklumbalas dari
komputer akan dikeluarkan berdasarkan respond yang diberi oleh pengguna. Dalam
proses pengajaran ini, komputer berperanan sebagai pemudahcarayang lazimnya
dilakukan oleh seorang guru.Terdapat berbagai-bagai bentuk perisian yang dibuat
khas untuk digunakan dalam bilik darjah. Sekiranya bahan-bahan tersebut
digunakan sama ada dalam bentuk cakera liut atau cakera padat, proses
pengajaran tersebut dianggap sebagai pengajaran bantuan komputer atau CAI.
3.2 Computer
Assisted Learning / Computer Aided Learning (CAL)Pembelajaran Bantuan Komputer
atau CAL ialah satu bentuk pembelajaran untuk menggalakkan pelajar mencari
pengetahuan dengan kadar kendiri. Ia berbeza dengancara CAI yang berdasarkan
kepada respond pelajar dan maklum-balas komputer.
3.3 Courseware /
Perisian KursusMenurut sumber dari laman web Smart Learning System oleh MIMOS,
perisiankursus merujuk kepada kepada pengajaran sebenar meliputi kedua-dua isi
kandungandan teknik yang yang digunakan dengan menggunakan arahan komputer. Ia
merujuk kepada isi kandungan pengajaran yang direncanakan dimasukkan kedalam
alat pengarangan seperti ComIL untuk dijadikan bahan dan sumber pengajaran.
Dengankata lain perisian kursus adalah PPBK seperti yang telah diterangkan
terlebih dahulusebelum ini.
Pembelajaran
Berasaskan Web (Web-Based Learning)Secara amnya, pembelajaran berasaskan web
merujuk kepada pengajaran yang disampaikan melalui jaringan WWW di mana bahan
pengajaran, kumpulan diskusi,urusan ujian dan lain-lain adalah berlandaskan
web.
Menurut B.H. Khan
(2001)sistem pembelajaran berasaskan web merupakan sistem pembelajaran yang
terbukadan fleksibel. Sesungguhnya potensi web dalam pendidikan ini amat luas
sekali.Alternatif kaedah pengajaran yang ditawarkan oleh sistem pembelajaran
berasaskanweb ini akan meningkatkan lagi minat dan motivasi mereka untuk
meneroka pengetahuan-pengetahuan baru yang tidak mungkin dapat diterima dari
sebuah kelastradisional. Contohnya, penggunaan e-mail sebagai alat komunikasi untuk
bertukar-tukar maklumat dalam suasana yang tiada batasan.
Walaubagaimanapun,
Dr. G.S. Lee (2000) menekankan pentingnya merangka danmemantau pertukaran
maklumat ini untuk mempastikan pembelajaran yang bermaknasebenarnya berlaku..
Oleh itu, dalam kesungguhan dan keghairahan untuk menggunakan web sebagai media
pengajaran, para pendidik perlu juga menekankantentang keperluan untuk
pembelajaran. Bagi Duchastel (1997) sumber maklumat,tahap interaktiviti,
pembelajaran berstruktur dan komunikasi adalah empat ciri yangsepatutnya ada
dalam seting keperluan pengajaran dan pembelajaran. Memperolehimaklumat baru
adalah sebab utama pelajar belajar. Interaktiviti pula adalah apa yang berlaku
antara pelajar dan sumber pembelajaran - iaitu sama ada buku, simulasi, perbincangan
mahupun program multimedia. Disini proses peningkatan dan pemurnian pengetahuan
pelajar akan berlangsung. Struktur pula mempastikan fokus pembelajaran adalah
selari dengan objektif atau hasil pembelajaran yang mahudicapai. Dan sebagai
tambahan, komunikasi pula memberikan seting sosial supaya pertukaran maklumat,
bantuan peribadi dan motivasi berlaku.Sebagai kesimpulannya, pembelajaran
berasaskan web ini menggunakan corak
pembelajaran secara penerokaan. Sungguhpun capaian maklumat amat
senangdidapati dengan menerokai dan melayari internet, maklumat tersebut tidak
semestinya berilmu atau berguna. Oleh kerana inilah Duchastel menekankan
kepentingankeempat-empat keperluan tersebut semasa proses
pengajaran-pembelajaran berlaku.
PENDEKATAN PPBK
PPBK menggunakan
beberapa jenis pendekatan interaksi pengajaran dan pembelajaran. Antara jenis-jenis interaksi yang popular
ialah tutorial, latih-tubi,simulasi dan permainan pendidikan. Setiap jenis
interaksi ini mempunyai kelebihannya masing-masing. Ia boleh dibangunkan secara
sendiri. Bagaimanapun, perisian yang menggunakan gabungan tutorial, latih-tubi,
simulasi dan permainan pendidikan akan bersifat lebih interaktif dan menarik.
No comments:
Post a Comment