SELAMAT DATANG KE LAMAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

Masa Berlalu Pergi....

Thursday, 13 September 2012

Tapak Pembelajaran & Laman Sesawang

MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK & LAMAN WEB PEMBELAJARAN (Blogspot) DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  1. PROSEDUR PEMBINAAN TAPAK PEMBELAJARAN BAGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  2. PROSEDUR PEMBINAAN LAMAN WEB PEMBELAJARAN BAGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  3. MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK PEMBELAJARAN DAN LAMAN WEB BAHASA MELAYU
  4. MEMBINA DAN MENGGUNAKAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN
PROSEDUR PEMBINAAN TAPAK PEMBELAJARAN BAGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Langkah pertama,anda hendaklah mendapatkan tapak/web untuk membina laman. Tapak laman percuma banyak didapati dan anda boleh memilih mana-mana tapak yang anda suka atau inginkan.Antaranya ialah:
  • Setelah memperolehi tapak laman, anda perlukan tutorial HTML bagi membuat laman/homepage dengan menggunakan tag HTML.Penguasaan kadeah HTML akan memberikan lebih daya kreativiti pada laman anda.
  • Terdapat juga beberapa cara yang paling mudah dan ringkas untuk membina laman, iaitu dengan hanya mengisi borang yang terdapat dalam laman-laman berikut:
  • Warna adalah satu keperluan, dan yang pasti,warna adalah pemancar ilham kepada para pengunjung untuk menikmati laman anda.Warna dalam laman menggunakan kod tersendiri(hex),jadi untuk memudahkan anda memilih warna sama ada untuk latarbelakang, jadual, frames dan sebagainya,sila klik mana-mana yang anda mahu mendapatkan panduan warna.
  • Tidak lengkap jika laman yang dibina tidak dimasukkan latarbelakang (backgrounds), Bullet,Icons dan sebagainya.Anda boleh mencuba laman-laman berikut untuk memperoleh latarbelakang(backgrounds),Bullet,Icons, sama ada untuk laman personal, syarikat atau anak-anak
Contoh laman web yang telah siap:
Anda boleh mencipta grafik dengan mudah!

MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK PEMBELAJARAN DAN LAMAN WEB BAHASA MELAYU


Memasukkan lagu(muzik)latar seperti memberi mood kepada laman anda apabila dikunjungi.Jika anda berhasrat untuk memasukkan muzik latar,dapatkan panduannya di bawah ini:
Masukkan MIDI muzik latar 

Langkah terakhir
Apabila anda berjaya menyiapkan laman anda,langkah seterusnya anda lakukan ialah mengiklankan laman ke semua enjin pencari(search engine) seperti yang saya senaraikan di bawah ini.Tujuannya supaya laman(homepage)anda akan mudah ditemui oleh pengguna enjin pencari dan seterusnya melawat laman anda!

Konsep asas Rancangan Pengajaran Harian



ASAS PEMBINAAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
OBJEKTIF RPH
1.     OBJEKTIF :  Pengajaran guru menepati kehendak Sukatan Pelajaran
IMPLIKASI :   Menentukan Hasil Pembelajaran (isi kandungan dan aras) menepati kehendakSukatan pelajaran bagi sesuatu topik.
Menentukan isi kandungan yang yang tepat dan sesuai.
2.     Pemilihan pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai dan berkesan.
IMPLIKASI :  Menentukan pendekatan, kaedah dan teknik yang digunakan adalah sesuai dan berkesan.
Pilih aktiviti/ pengalaman pembelajaran yang sesuai.
Tentukan peranan guru bagi setiap langkah pengajaran.
Tentukan penggunaan sumber P&P (media dan material) yang sesuai.
3.     Penggunaan prosedur pentaksiran yang sesuai untuk mengesan dan mengukur pencapaian objektif pengajaran.
IMPLIKASI:   Tentukan prosedur pentaksiran yang sesuai.
Gunakan pentaksiran yang bersifat “performance-based”.
Ambil tindakan susulan berdasarkan maklum balas pentaksiran.
4.     Mempastikan penggunaan masa pengajaran secara optimum.
IMPLIKASI :  Rancangkan penggunaan masa pengajaran.
Pastikan guru dan murid “on-task”.
Pantau penglibatan murid secara berterusan.
Item-Item Asas Penyediaan RPH:-
Mata Pelajaran
Darjah / Kelas
Tarikh
Bilangan Murid
Tajuk /Topik
Kemahiran
Pengetahuan SediaAda
Hasil Pembelajaran
Kemahiran KBKK
Penerapan Nilai
Bahan Bantu Mengajar
Langkah / Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti P & P
Catatan/Refleksi

KEMAHIRAN -KEMAHIRAN
Membaca
Menulis
Mengajuk
Menyebut
Menyoal
Menjawab

ELEMEN UTAMA RPH
*     PENENTUAN OBJEKTIF PENGAJARAN
*     PENGETAHUAN SEDIA ADA
*     ISI KANDUNGAN PELAJARAN
*     STRATEGI PENGAJARAN PEMBELAJARAN
*     PENYEBATIAN KEMAHIRAN BERFIKIR
*     PENERAPAN NILAI
*     PENILAIAN PENCAPAIAN OBJEKTIF
*     PENUTUP
*     REFLEKSI

PENENTUAN OBJEKTIF PENGAJARAN
CARA MENULIS OBJEKTIF PENGAJARAN DAN MENENTUKAN HASIL PEMBELAJARAN (LEARNING OUTCOMES)
*     Merupakan produk pembelajaran yang perlu dipamerkan murid sebagai bukti penguasaan tajuk yang diajar.
*     Dituliskan menggunakan kata kerja yang menjelaskan produk pembelajaran.
*     Menjadi panduan dalam memilih dan menentukan prosedur pengajaran danpentaksiran.
*     Perlu dinyatakan dalam keadaan situasi pembelajaran yang jelas atau memerlukan situasi yang spesifik.Pilih situasi yang realistik.
*     Membantu menjadikan proses P&P lebih jelas, berfokus dan respons murid lebih berstruktur.
PENENTUAN OBJEKTIF PENGAJARAN
Abtar (1993) menyenaraikan lima komponen penting dalam penulisan hasil pembelajaran. Ringkasnya adalah :  ABCDS.
A = Audience
B = Behaviour
C = Content
D = Degree of Achievement
S = Situation


LANGKAH PENYEDIAAN RPH
ANALISIS SUKATAN PELAJARAN
·       Menentukan Hasil Pembelajaran.
·       Menentukan skop isi kandungan.
·       Menentukan aras Hasil Pembelajaran
ANALISIS MAKLUMAT MURID
·       Maklumat umum murid.
·       Pengetahuan dan kemahiran sedia ada murid.
·       Minat dan kecenderungan.
·       Gaya pembelajaran.
MENENTUKAN OBJEKTIF PENGAJARAN
·       Menentukan Hasil Pembelajaran
·        Hasil Pembelajarandan tahap masteri.
·       Dinyatakan secara eksplisit dalam bentuk perlakuan yang zahir.
·       Dinyatakan dengan jelas dan spesifik.

MEMILIH MEDIA, MATERIAL DAN KAEDAH
Langkah menghubungkan murid dengan objektif pengajaran.
Asas pemilihan:
·       Memenuhi keperluan pembelajaran murid
·        Sesuai dengan situasi pembelajaran dan objektif pengajaran,
·       Berupaya merangsang minat murid
·       Menyediakanpeluang penglibatan murid.
MENENTUKAN PENGGUNAAN MEDIA, MATERIAL DAN KAEDAH
·       Menentukan bagaimana menggunakan media dan bahan bagi mencapai objektif pengajaran.
·       Tentukan media dan bahan berada dalam keadaan yang berfungsi.
·       Sediakan pengalaman pembelajaran yang sesuai dan berkesan.
MENENTUKAN AKTIVITI DAN BENTUK PENGLIBATAN MURID
·       Tentukan apa aktiviti pembelajaran dan bentuk penglibatan murid.
·       Sediakan peluang murid memanipulasi maklumat untuk mengamalkan kemahiran yang dipelajari.
·       Tentukan bentuk peranan guru sebagai fasilitator.
MENENTUKAN PROSEDUR PENTAKSIRAN PENCAPAIAN OBJEKTIF
·       Tentukan bagaimana guru mentaksir pencapaian objektif pengajaran.
·       Nilai keberkesanan penggunaan media, material dan peranan guru sebagai fasilitator.

Pengenalan Tugasan


PENGENALAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN KOMPUTER
Corak pendidikan masa kini semestinya sudah banyak berubah jika dibandingkandengan sepuluh tahun yang lampau. Perkembangan teknologi maklumat membawaimplikasi yang besar terutamanya dalam konteks pendidikan. Konsep-konsep pengajaran dan pembelajaran yang menjurus kepada penggunaan teknologi semakinmendapat perhatian institusi-institusi pendidikan di Malaysia terutamanya selepastahun 1993 apabila Kementerian Pendidikan dan MIMOS bekerjasamamemperkenalkan satu perisian yang dinamakan ComIL.Pengajaran-Pembelajaran Bantuan Komputer adalah salah satu cara pemindahan pengetahuan atau maklumat yang semakin popular dikalangan para pendidik. SitiFatimah (2001) mendefinasikan Pengajaran-Pembelajaran Bantuan Komputer atauPPBK sebagai perisian pendidikan dan latihan yang dibangunkan menggunakan bahasa pengaturcaraan (programming language), pengarangan dan pengaturcaraanmultimedia (multimedia authoring and programming) untuk mengajar dan belajar sesuatu objek.. Alensi dan Trollip (1985) juga mengaitkan PPBK dengan penggunaankomputer untuk menyampaikan maklumat, melatih dan menilai prestasi pelajar.Kesimpulannya, PPBK ialah perisian yang bercirikan pendidikan yang mempunyaiunsur-unsur multimedia interaktif. Unsur-unsur tersebut seperti teks, bunyi dangambar bertujuan untuk membolehkan pengguna berinteraksi dengan komputer serta menerima maklumbalas darinya. Apabila cara pendidikan yang konvensional diganti dengan cara yang lebih moden, seperti PPBK ini, semestinya ia haruslah dapatmemberikan suasana pengajaran dan pembelajaran yang lebih menggalakkan dan produktif.
Dikenali juga sebagai perisian pendidikan mempunyai beberapa ciri perisian yang penting. Bostock (1996) menekankan bahawa tujuan utama perisianPPBK dibangunkan adalah untuk menggalakkan pembelajaran. Ia adalah berbeza darifungsi perisian bersifat komersial. Oleh itu, mana-mana perisian PPBK yangdibangunkan mestilah melibatkan proses pembelajaran. Antaranya ciri-ciri perisianyang baik adalah seperti mesra-pengguna, bersifat interaktif iaitu mampu memberimaklum-balas kepada pengguna, kreatif, mempunyai unsur-unsur peneguhan supayaobjektif pembelajaran benar-benar tercapai, tahan lasak, tiada ralat dan menghiburkan.Teks, grafik atau bunyi yang dimuatkan dalam perisian pendidikan tersebut mestilahtidak mengganggu tumpuan pengguna. Topik-topik yang hendak disampaikan sebaik- baiknya ringkas dan menarik persembahannya agar memberangsangkan penggunameneruskan pembelajarannya. Butang-butang navigasi yang digunakan melancarkan rekabentuk antaramuka perisian.
ISTILAH-ISTILAH PPBK
Antara Istilah-istilah yang selari dengan PPBK dalam bahasa asing ialah seperti"computer-assisted instruction", "computer-aided instruction", "computer-assistedlearning" dan "computer-aided learning".Perbezaan istilah-istilah ini hanyalah dari segi nama. Apa yang penting ialah fungsinyatetap sama iaitu untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran. Berikutadalah antara istilah-istilah yang lazim digunakan apabila berbincang tentang soal PPBK.
3.1 Computer Assisted Instruction / Computer Aided Instruction (CAI)CAI adalah medium pendidikan dimana isi-isi pengajaran atau aktiviti pengajarandisampaikan oleh komputer. Pengguna belajar dengan berinteraksi dengan komputer.Maklumbalas dari komputer akan dikeluarkan berdasarkan respond yang diberi oleh pengguna. Dalam proses pengajaran ini, komputer berperanan sebagai pemudahcarayang lazimnya dilakukan oleh seorang guru.Terdapat berbagai-bagai bentuk perisian yang dibuat khas untuk digunakan dalam bilik darjah. Sekiranya bahan-bahan tersebut digunakan sama ada dalam bentuk cakera liut atau cakera padat, proses pengajaran tersebut dianggap sebagai pengajaran bantuan komputer atau CAI.
3.2 Computer Assisted Learning / Computer Aided Learning (CAL)Pembelajaran Bantuan Komputer atau CAL ialah satu bentuk pembelajaran untuk menggalakkan pelajar mencari pengetahuan dengan kadar kendiri. Ia berbeza dengancara CAI yang berdasarkan kepada respond pelajar dan maklum-balas komputer.
3.3 Courseware / Perisian KursusMenurut sumber dari laman web Smart Learning System oleh MIMOS, perisiankursus merujuk kepada kepada pengajaran sebenar meliputi kedua-dua isi kandungandan teknik yang yang digunakan dengan menggunakan arahan komputer. Ia merujuk kepada isi kandungan pengajaran yang direncanakan dimasukkan kedalam alat pengarangan seperti ComIL untuk dijadikan bahan dan sumber pengajaran. Dengankata lain perisian kursus adalah PPBK seperti yang telah diterangkan terlebih dahulusebelum ini.
Pembelajaran Berasaskan Web (Web-Based Learning)Secara amnya, pembelajaran berasaskan web merujuk kepada pengajaran yang disampaikan melalui jaringan WWW di mana bahan pengajaran, kumpulan diskusi,urusan ujian dan lain-lain adalah berlandaskan web.
Menurut B.H. Khan (2001)sistem pembelajaran berasaskan web merupakan sistem pembelajaran yang terbukadan fleksibel. Sesungguhnya potensi web dalam pendidikan ini amat luas sekali.Alternatif kaedah pengajaran yang ditawarkan oleh sistem pembelajaran berasaskanweb ini akan meningkatkan lagi minat dan motivasi mereka untuk meneroka pengetahuan-pengetahuan baru yang tidak mungkin dapat diterima dari sebuah kelastradisional. Contohnya, penggunaan e-mail sebagai alat komunikasi untuk bertukar-tukar maklumat dalam suasana yang tiada batasan.
Walaubagaimanapun, Dr. G.S. Lee (2000) menekankan pentingnya merangka danmemantau pertukaran maklumat ini untuk mempastikan pembelajaran yang bermaknasebenarnya berlaku.. Oleh itu, dalam kesungguhan dan keghairahan untuk menggunakan web sebagai media pengajaran, para pendidik perlu juga menekankantentang keperluan untuk pembelajaran. Bagi Duchastel (1997) sumber maklumat,tahap interaktiviti, pembelajaran berstruktur dan komunikasi adalah empat ciri yangsepatutnya ada dalam seting keperluan pengajaran dan pembelajaran. Memperolehimaklumat baru adalah sebab utama pelajar belajar. Interaktiviti pula adalah apa yang berlaku antara pelajar dan sumber pembelajaran - iaitu sama ada buku, simulasi, perbincangan mahupun program multimedia. Disini proses peningkatan dan pemurnian pengetahuan pelajar akan berlangsung. Struktur pula mempastikan fokus pembelajaran adalah selari dengan objektif atau hasil pembelajaran yang mahudicapai. Dan sebagai tambahan, komunikasi pula memberikan seting sosial supaya pertukaran maklumat, bantuan peribadi dan motivasi berlaku.Sebagai kesimpulannya, pembelajaran berasaskan web ini menggunakan corak  pembelajaran secara penerokaan. Sungguhpun capaian maklumat amat senangdidapati dengan menerokai dan melayari internet, maklumat tersebut tidak semestinya berilmu atau berguna. Oleh kerana inilah Duchastel menekankan kepentingankeempat-empat keperluan tersebut semasa proses pengajaran-pembelajaran berlaku.
PENDEKATAN PPBK
PPBK menggunakan beberapa jenis pendekatan interaksi pengajaran dan pembelajaran.  Antara jenis-jenis interaksi yang popular ialah tutorial, latih-tubi,simulasi dan permainan pendidikan. Setiap jenis interaksi ini mempunyai kelebihannya masing-masing. Ia boleh dibangunkan secara sendiri. Bagaimanapun, perisian yang menggunakan gabungan tutorial, latih-tubi, simulasi dan permainan pendidikan akan bersifat lebih interaktif dan menarik.

Sunday, 9 September 2012

Majlis Berendoi dan Cukur Jambul Darwish

putera bongsu yang dirai
                                                                                       










putera sulung
puteri sulung